En månad kvar

Skidcoachen Erik Wickström – som är den i världen som åkt längst på 24 timmar – kommer en gång i månaden med tips, inspiration och ett träningsprogram. Femte delen handlar om vad du bör tänka på månaden innan loppet.

 Text: Erik Wickström

Spänningen stiger. Med en månad kvar till Red Bull Nordenskiöldsloppet så bevittnar vi en fin vinter i större delen av landet. Jokkmokk är överöst med den vita varan, i Vasaloppsspåret plogar de bort överflödig snö och i Borås där jag bor finns det tio olika anläggningar som har öppnat spår på natursnö.

Det finns med andra ord bra förutsättningar för ett stort antal av deltagarna i Nordenskiöldsloppet.

Det är inte för sent

En månad kan låta lite sett på årsbasis, men du kan fortfarande göra ganska stora framsteg som skidåkare. Många har säkert bara åkt skidor regelbundet i en dryg månad och upplever fortfarande en stadigt uppåtgående formkurva. Det beror till stor del på att vår försäsong är så lång och att vi reagerar positivt på att stå på snö.

Genom att åka just skidor lär vi kroppens alla små, stabiliserande muskler att kompensera för ojämnheterna i underlaget. Vi förbättrar också vår känsla för spårbyten, nedförsbackar och växlingar i frekvens. Och vi bygger successivt upp den så viktiga uthålligheten i överkroppen.

Låt träningen likna loppet

Den här sista månaden tycker jag att du ska vänja kroppen vid vad som väntar i Nordenskiöldsloppet. Det betyder att du ska försöka hitta en liknande terräng och genomföra flera pass med en liknande intensitet som i loppet. Stenhårda intervallpass på stakmaskinen går bort. Dra också ner kraftigt på övriga träningsformer som spinning, löpning och styrketräning.

För dig med begränsad träningsmängd tycker jag att du enbart kan satsa på skidåkning, så länge ställtiden för skidträning är rimlig. Och glöm inte långpassen, de kommer att hjälpa dig på vägen tillbaka till Jokkmokk!

Erik återkommer om några veckor med sina tips för kostupplägg och strategier kring vallning.

Sväng in här för att få hjälp med din träning inför Red Bull Nordenskiöldsloppet. Från och med nu fram till tävlingsdagen på den 24 mars tipsar skidprofilen Erik Wickström varje månad om hur du ska tänka kring din träning och lägger dessutom upp ett fyraveckors träningsschema för dig som vill klara medaljtiden, dvs. 21 timmar och 22 minuter.