Information


Red Bull Nordenskiöldsloppet åks för fjärde gången den 30 mars 2019. Efter förra årets succé återkommer tävlingen nu som en ännu bättre tävling eller motionslopp.

Loppet har en banlängd på 220 km vilket gör tävlingen till världens längsta skidlopp. Loppet åks i klassisk stil.

Nordenskiöldsloppet har en historia sträcker sig ända tillbaka till år 1884. Det innebär att det är ett av världens äldsta organiserade lopp.

Följ oss här på sidan eller via Facebook så får du alltid senaste nytt om Red Bull Nordenskiöldsloppet.

Glöm inte att kolla på vårt nyhetsflöde, där lägger vi upp användbara tips, information och läsvärda nyheter.

Nyheter & information


Red Bull Nordenskiöldsloppet

DSC_6947 (kopia)

Lördagen den 30 mars 2019 klockan 06.00 startar världens längsta skidlopp i Jokkmokk.

Anmälan till Red Bull Nordenskiöldsloppet 2019 öppnar Tisdagen den 12e Juni!

Starten går i Purkijaur, 15 km nordost om Jokkmokk. Starten är gemensam.
Startfällan öppnar kl. 05.00.

Banan slingrar sig fram i det vackra lappländska landskapet och bansträckningen är: Purkijaur – Granudden – ÅrreNjarka – Granudden – Jokkmokk. Loppet följer samma bana på vägen mot ÅrreNjarka och tillbaka mot Jokkmokk. Den totala distansen är på hela 220 km, det gör loppet till världens längsta längdskidlopp och den första ultratävlingen på skidor i modern tid.

Tävlingen är öppen för både elitåkare och motionärer. Herr- och damklass (inga åldersklasser). Svenska Skidförbundets och FIS regler gäller. Skidmärkning och kontroll av stavlängd sker vid starten.
Allt deltagande sker på egen risk.
Seedning för elitåkare sker enligt följande kriterier: FIS poäng, ställning i Ski Classics, resultat Red Bull Nordenskiöldsloppet 2016, 2017 och 2018.

Åkstil: Klassisk.

Maxtiden för att slutföra loppet är 30 timmar. Ytterligare spärrtider gäller vid kontroller längs banan.

Vätske- och matkontroller: Hela 19 stycken finns längs hela banan. Vi rekommenderar ändå att man använder ett dryckesbälte under loppet.

För den som bryter loppet finns bussar/bilar som tar deltagarna till Jokkmokk. Om du bryter loppet ska du alltid uppsöka närmaste kontroll och meddela detta.

Elektronisk tidtagning gör det möjligt att följa samtliga deltagare.

Specialdesignad medalj: År 1884 fick Pavva-Lasse Nilsson Tuordas en vinnartid på 21 timmar och 22 minuter. Alla som klarar loppet under den tiden belönas med en specialdesignad medalj.

Priser: Vinnaren får 50 000 kr, andra plats ger 30 000 kr, tredje plats 20 000 kr. Priserna betalas ut till respektive vinnare i Dam och Herr klass.
Släktförening Nordenskiöld stiftar vandringspokaler för bästa man och bästa kvinna.

Prisutdelning Målområdet Jokkmokks skidstadion kl 19.00.

Tävlingscentrum och tävlingsbyrå: upphämtning av start-ID m.m.: Jokkmokk, Västra skolan, Åsgatan 4. Öppningstider: Torsdag 28 mars kl. 14-20, fredag 29 mars kl. 10-20, lördag 30 mars kl. 14 till söndag 31 mars kl. 14.

Hur tar jag mig till loppet, och hur hittar jag boende?


Se Resa & Boende

Vad händer i Jokkmokk runt loppet: morethanarace.wordpress.com

SkiGo vallapaket

I anmälningsavgiften ingår vallaservice. Olika vallor finns på kontrollstationer efter banan så att deltagaren själv vallar sina skidor. Våra funktionärer hjälper om det behövs.
Vi erbjuder dessutom en utökad vallaservice i samarbete med SkiGo som erbjuder två olika paket av professionell tävlingsvallning och service under loppet.

Läs mer och boka ditt vallapaket här:
Boka vallapaket

Anmälan & Registrering

Anmälningsavgift
2595 SEK mellan 12/6 – 31/7 2018
2795 SEK mellan 1/8 – 31/10 2018
2995 SEK mellan 1/11 2018 – 28/2  2019
3195 SEK mellan 1/3 2019 – 23/3 2019

Anmälan till Red Bull Nordenskiöldsloppet 2019 öppnar Tisdagen den 12e Juni!

Vad ingår i anmälningsavgiften?
– Snygg startväst med ditt namn på
– Energibars och energigel, sportdryck, Red Bull, ostmackor och söta bullar, bananer och apelsiner, kaffe och mer vid totalt 19 kontroller
– Varm mat som pasta och köttsoppa vid 3 kontroller (5 passeringar)
– Valla för självservice och reservstavar vid alla kontroller
– Pavva Lasse medaljen om du tar dig i mål inom max. 21 timmar 22 minuter
– Busstransport från Jokkmokk till starten i Purkijaur, shuttleservice med minibussar från målområdet till tävlingscentrum. Återtransport till Jokkmokk med skotrar och minibussar om du måste bryta loppet.
– Klädtransport för ombyte till 3 kontroller (5 passeringar) längs banan
– Målgångscertifikat utfärdat av trefaldige Vasaloppsvinnare Daniel Tynell
– Samisk mat efter målgång
– Live tidtagning och tracking

Var anmäler jag mig?
Det gör du direkt här på sajten!

Var hämtar jag ut mitt startnummer?
Startnummer hämtas ut från tävlingscentret i Jokkmokk, Västra skolan.

Startgrupper
Två (tävling och motion)

Allmänna villkor vid anmälan

-Anmälan är bindande.

-Erlagd avgift återbetalas inte

-Byte av klass är inte tillåtet

-Det är inte tillåtet att låta någon annan delta i ditt namn. (ID handling är obligatorisk vid uthämtning av väst)

-Namnbyte är tillåtet mot en avgift av 300kr. Kontakta tävlingsledningen via info@nordenskioldslopp.se

-Allt deltagande sker på egen risk

-Samtliga deltagare måste ha fyllt 19 år vid tävlingstillfället

-Ej återlämnat tidtagningschip debiteras med 500kr

-Tävlingsorganisationen har rätt att ändra bansträckningen

-Sjukvårdare och representanter från tävlingsorganisationen har rätt att stoppa deltagare från fortsatt deltagande om det finns en risk för personens hälsa.

-Svenska Skidförbundets och FIS regler gäller.

 

Anmäl dig till loppet

Bansträckning

Bansträckning: Purkijaur – Granudden – ÅrreNjarka – Granudden – Jokkmokk. Loppet följer samma bana på vägen mot ÅrreNjarka och tillbaka mot Jokkmokk.

[raw]

.map-container { position: relative; padding-bottom: 75%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .map-container iframe, .map-container object, .map-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

[/raw]

Höjdprofil: 

Observera att bansträckningen samt utsatta vätskestationer kan komma att ändras.

Maxtid (Omställning till sommartid sker kl. 2.00 söndag morgon!):
30 timmar 00 minuter till mål. Följande spärrtider gäller vid kontrollerna längs banan:
ÅrreNjarka (99km): lördag 30/3, kl. 19.10
Njavve (110km): lördag 30/3, kl. 20.40
Sågudden (120km): lördag 30/3, kl. 22.00
Tjåmotis (126km): lördag 30/3, kl. 22.45
Granudden (137km): söndag 31/3, kl. 00.30
Majves (151km): söndag 31/3, kl. 2.00 (= kl. 3.00 sommartid)
Randijaur (159km): söndag 31/3, kl. 04.00 sommartid
Ragalvisjiegge (173km): söndag 31/3, kl. 05.35 sommartid
Pälnibäcken (184km): söndag 31/3, kl. 07.30 sommartid
Purkijaur (198km): söndag 31/3, kl. 09.20 sommartid
Skabram skidlift (212km): söndag 31/3, kl. 11.20 sommartid
Jokkmokk skidstadion (målgång 220km): söndag 31/3, kl. 13.00 sommartid.

Det är tillåtet att ta en paus, men alla kontroller måste passeras och man måste hålla sig inom spärrtiderna. Sjukvårdare och representanter från tävlingsorganisationen har rätt att stoppa deltagare från fortsatt deltagande om det finns en risk för personens hälsa.

Busstransport till start i Purkijaur:
Vi erbjuder kostnadsfri busstransport till starten i Purkijaur för samtliga tävlande. Bussarna går från tävlingsbyrån Västra skolan mellan kl. 4.30 och 5.10 lördag morgon. En buss går från Jokkmokk Arctic Camp och Hotell Jokkmokk kl. 4.50. Obs: Begränsad parkeringsmöjlighet i Purkijaur!

Klädtransport:
Alla åkare får 4 påsar för kläder samt klisterlappar för egen märkning av påsarna. Obs: De mindre klistermärken är för skidmärkning! Klistermärken måste sättas i mitten på säcken i nedre halvan och tryckas fast ordentligt. Alla påsar försluts med gummiband.
Vid starten lämnas överdragskläder som transporteras till tävlingsbyrån på Västra skolan i Jokkmokk. Ytterligare klädbyte sker vid 3 kontroller: Granudden, ÅrreNjarka och Purkijaur. Följande påsar används:
Svart: Start
Vit:
Purkijaur efter 198 km
Grå:
Granudden efter 61 och 137 km
Blå: ÅrreNjarka efter 99 km

De kläder som bytts ska stoppas i påsarna igen, påsarna transporteras tillbaka till tävlingsbyrån på Västra skolan i Jokkmokk. OBS! senast klockan 19.00 på fredag skall inlämning av ombyteskläder vid tävlingsbyrån ha skett.

Obs: Kläder man vill ha direkt efter målgång – hämtas på Västra skolan – ska stoppas i samma påse (svart påse) som man lämnar vid starten.

Priser

År 1884 fick segraren i Nordenskiöldsloppet 200 kr, tvåan vann 150 kr och trean 100 kr.

Priser: Vinnaren får 50 000 kr, andra plats ger 30 000 kr, tredje plats 20 000 kr. Priserna betalas ut till respektive vinnare i Dam och Herr klass.
Släktförening Nordenskiöld stiftar vandringspokaler för bästa man och bästa kvinna.

Vanliga frågor

När anordnas loppet?
Den 30 mars 2019 (Det första loppet arrangerades 1884).

Hur långt är loppet?
220km

När går starten?
Starten går 06.00. (Startfållorna är öppna för skidläggning fr.o.m 05.00).

När och var är prisutdelningen?
Prisutdelningen sker kl. 19.00 på målområdet vid Jokkmokk Skidstadion.

När väntas de första åkarna gå i mål?
Vi räknar med att de första åkarna går i mål någon gång mellan ca. 17.00 och 19.00 beroende på snöförhållandena.

Vad är den officiella #hashtagen?
#Nordenskiöldsloppet

Måste jag ha pannlampa?: Alla åkare som räknar med en åktid längre än 14 timmar behöver pannlampa. Alla deltagare bär själv ansvar för att ha pannlampor. Pannlampor kan transporteras tillsammans med ombyteskläder till vissa kontroller – se ”klädtransport”. Reservbatterier finns vid kontrollerna.

Vad händer om jag bryter en stav: Ett visst antal reservstavar finns vid alla kontroller. Stavarna är markerade med loppets logga. Vid icke-återlämning faktureras 500 kr.

Kan familj och vänner följa min prestation i loppet hemifrån?
Ja, mellantider och resultat publiceras löpande under loppet på liveresultat-sidan och via sms-tjänst.

Går det att följa loppet på plats i Jokkmokk?
På plats i Jokkmokk följer man smidigast loppet vid start, vändpunkten i Årrenjarka och målgång. Målgångsområdet är beläget vid Jokkmokk Skidstadion.

Vilka får åka med tävlingsbussarna?
Endast tävlingsdeltagare får åka med bussarna till start.

Finns det parkeringsplatser?
Det finns ett antal parkeringsplatser för anhöriga vid starten i Purkijaur.

Kan jag följa loppet med skoter?
De går att följa loppet från skoter. Men den publik som följer loppet från skoter får absolut inte åka i spåren.

Hur många vätskestationer finns det?
Totalt 19 kontroller längs banan som erbjuder drycker och mat: sportdryck, vatten, bullar, ostmackor, apelsiner, bananer, saltgurkor, blåbärssoppa, energikakor, energigel, Red Bull.
Vid kontrollerna i Granudden (2 ggr), ÅrreNjarka och Purkijaur erbjuds extra mat som buljong, köttsoppa, pasta m.m.
Räddningstjänst/sjukvård vid alla kontroller.
Vid alla kontroller finns uppvärmda tält eller alternativt uppvärmd byggnad bredvid.
Se bansträckningen för den senaste informationen kring vätskestationer. Vi rekommenderar att man använder ett dryckesbälte under loppet.

Några extra tips eller information till deltagarna?
Samelandsresors kåta vid starten har drycker, bars, bananer.

Ska skidorna märkas innan start?
Kontroll av skidmärkning sker vid incheckning till starten.

Kan både elit, tävlande och motionärer åka loppet?
Ja, loppet är öppet för samtliga klasser (du väljer klass vid anmälan).

Är det spårat hela vägen?
Ja!

Är det endast tillåtet med klassisk stil?
Ja!

Går det att bryta loppet?
Ja, det är möjligt att bryta loppet vid samtliga stationer utmed banan. Transport med skotrar och minibussar tillbaka till Jokkmokk finns tillgänglig längs hela banan.

Finns det vallaservice på banan?
Ja, det finns vallaservice på utvalda stationer på banan.

Vad är maxtiden för loppet?
30 timmar.

Mat efter målgång serveras på tävlingscentret Västra skolan: Vegetarisk soppa, renskav med potatis och lingonsylt, kakor, kaffe m.m.

Duschar: tävlingscentrum Västra skolan.

Mobiltelefoner: Täckning finns längs stora delar av banan. Vi rekommenderar att ha mobiltelefon med under tävlingen. Täckningskarta: www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Har ni tips på boende och resa?
Se under ”Boende & Resa”.

Boende & resa

DSC_5990 kopiera

Det är lätt att ta sig till Red Bull Nordenskiöldsloppet!

Flyg:
Stockholm-Luleå (SAS, Norwegian) 1,15 timme
Stockholm-Gällivare (Next Jet): 2,5 timmar

Tåg:
Stockholm-Boden
Stockholm-Gällivare

Shuttlebuss:
Luleå airport – Jokkmokk, Jokkmokk-Luleå airport
Vi erbjuder shuttlebussar från Luleå airport till Jokkmokk, se tidtabell nedan.

Tur:
Torsdag 28/3: kl. 19.30 från Luleå Airport
Fredag 29/3: kl. 14 från Luleå Airport
Retur:
Söndag 31/3: kl. 14 från Jokkmokk (hotell, camping ca 10 minuter senare)
Måndag 1/4: kl. 7 från Jokkmokk (hotell, camping ca 10 minuter senare)
Pris: 250 kr enkelbiljett. Kontakta SN Resor, info@snr.se för bokning.
Obs: biljetter måste bokas via SN Resor i förväg!

Bil:
Luleå-Jokkmokk: 2 timmar (175 km)
Boden-Jokkmokk: 1,5 timme (135 km)
Gällivare-Jokkmokk: 1 tim 15 minuter (101 km)

Behöver du hjälp med tips om resor och boende?
SN Resor i Jokkmokk hjälper gärna med boende och reseplanering: Britt-Inger Söderberg,
info@snr.se, +46(0)971-582 22.

Paketresor:
LuleåTravel och Schulz Sportreisen (Tyskland) erbjuder paketresor.

Boende:
Hotell Akerlund, tel +46 (0)971 10017. Hemsida
Hotell Jokkmokk, tel +46 (0)971 77700. Hemsida
Skabram Turism & Gårdsmejeri, tel +46 (0)971 10752. Hemsida
Arctic Camp Jokkmokk, tel +46 (0)971 123 70. Hemsida
STF Jokkmokk Vandrarhem, tel +46 (0)70 3664645. Hemsida
Förmedling av privat boende:
– SN Resor, info@snr.se, +46(0)971-582 22. Hemsida
– Boende Jokkmokks Marknad, +46(0)72-5598681. Hemsida

Boende utanför Jokkmokk:
Hotell Storforsen, tel. +46(0)929-72100 Hemsida
Boende i Gällivare: Gällivare Turistcenter Hemsida
Kåbdalis, tel +46 (0)928 50147. Hemsida
Blåfjell stugby, tel +46 (0)70 6264059. Hemsida
Kronogård Vildmark, tel +46 (0)928 50080. Hemsida
Hotell Vuollerim Gästgiveriet, tel +46 (0)976 10660. Hemsida
Årrenjarka Mountain Lodge, tel +46 (0)971 23018. Hemsida
Arctic Colors Porjus, Hemsida

Upplev oförglömlig fjällmiljö. Läs mer om Jokkmokk och regionen på destinationjokkmokk.se och jokkmokk.se.

Vad händer i Jokkmokk runt loppet: morethanarace.wordpress.com

 

Loppets historia

2

Ett lopp med anor från 1884.

Under polarforskaren Adolf Erik Nordenskiölds andra Grönlandsexpedition 1883 rekognoserade två av deltagarna, båda samer från Jokkmokksfjällen, iskontinentens inre okända områden. Efter cirka 57 timmar återvände Tuorda och Rassa ganska medtagna. De hade lidit svårt av brist på dricksvatten, och hade tvingats att återvända. När de informerade att de avverkat hela 460 kilometer blev Nordenskiöld hänförd. De hade skidat nästan oavbrutet utan sömn i två och ett halvt dygn, med undantag för när de vilade i en grop i två timmar under en storm.

Vid hemkomsten trodde ingen på deras skidbedrift. Att avverka den sträckan på så kort tid med endast skidor ansågs omöjligt. För att bevisa att det var sant utlyste Nordenskiöld 1884 ett skidlopp, Jokkmokk–Kvikkjokk tur och retur, en sträcka på hela 22 mil. Nordenskiöld själv menade att sträckan borde gå att klara inom ett dygn.

Tävlingen tog plats mellan den tredje och fjärde april 1884. Starten sköts upp nästan åtta timmar med anledning av det dåliga vädret, men klockan 18.00 gick gav sig de arton skidlöparna iväg. De skidade dag såväl som natt, utan sömn, stärkta av kaffe och konjak.

Som vinnare stod Pavva ”Pau-Lasse” Nilsson Tuorda. Han kom in på tiden 21 timmar och 22 minuter. En helt fantastisk bedrift med tanke på det dåliga vädret, den klumpiga utrustningen och att de tävlande själva fick spåra de tjugotvå milen. Allt med skidor som var mellan 210-300cm långa och 8-12cm breda och vägde ungefär 3 gånger mer än dagens tävlingsskidor. Dessutom bör man tänka på att Tuorda tog cirka en timme och fyrtiofem minuter rast under loppet, detta inräknat i sluttiden.

Efter tävlingen hyllades givetvis Pavva Lars Nilsson Tuorda och de andra tio medtävlande som fullföljde tävlingen, som stora skidhjältar för bedriften. Det blev idrottshistoriens hårdaste och mest krävande tävling. Resultatet redovisades i internationell press – men sedan dess har ingen gjort om bedriften.

 


 

Tävlingsdagen 1884.

Den 3 april 1884 klockan 18 gick starten och 18 samer och nybyggare skidade iväg från Purkijaur i riktning mot Kvikkjokk. En delprissumma på 50 kronor efter halva sträckan hägrade. Tre män, som skulle komma att spela huvudrollen i tävlingen, tog snart kommandot. Förutom Paava-Lasse var det samen Per-Olof Länta från Aktse, samt samen/nybyggaren Apmut Ahrman. Bland övriga deltagare fanns bland annat den 51-årige legendariske vargjägaren Amma Länta, ”Skuorka-Nils” (Björnjägar-Nils), Paava-Lasses yngre bror ”Pänner”, samt nybyggaren Johan Samuel Gustafsson för att nämna några.

Inledningsvis var föret tungt, och trots att det frös till framåt natten och blev skare, bröt hela sju man innan halva distansen var avverkad. En av dem, samen Rassa, hade ytterligare ett problem i början förutom det tunga blötföret. Han åkte så brett med skidorna att han fick spåra hela tiden oavsett position. Dessutom blev han magsjuk och spydde blod av att druckit allt för mycket kärnmjölk och kaffe. Visserligen fick han en konjak för att piggna till, men bröt ändå efter cirka 70 kilometer, vid Tjåmotis.

Man skidade hela natten på skaren, i månljusets sken. I huvudsak gick färden längs sjöarna i Lilla Luleälvens sjösystem. Till Kvikkjokk anlände en klunga på flera man strax efter klockan fyra på morgonen. Paava-Lasse kom först och vann de femtio kronorna.

I Kvikkjokk gjorde de tävlande ett uppehåll mellan en halvtimme och en timme. Man drack kaffe och åt lite mat i klockarstugan uppe vid kyrkan. Alla utom Länta som enbart tog en smörgås och lite kaffe. Sedan skidade han iväg ensam utan att meddela några av de andra. Apmut Ahrman vittnade om detta 50 år senare för pastorn i Jokkmokk, Harald Grundström. Enligt honom hade ”de tre”, det vill säga Paava-Lasse, Länta och Ahrman en överenskommelse om att gemensamt åka iväg från Kvikkjokk. Uppbragt lär Paava-Lasse ha yttrat följande ord: <i>Han hadd förfalske oss. Han höll int ord!</i>

En ilsken Paava-Lasse och Apmut Ahrman tog snart upp jakten på Länta längs Saggatssjön. Efter cirka två mil, vid Tjatjibäcken hann de ifatt honom. Därefter skidade de i gemensam trupp många kilometer mot målet i Purkijaur. Alltefter dagen grydde blev föret allt tyngre. Det blev blötföre och åkarna fick slita hårt. Apmut Ahrman berättade senare att: <i>Händren blev nästan som flådd på insida. Ja svettese sedan int på hela tre år; all svett var presse uta kroppen.Vi var barhänt å klädd i vadmalsbyxer å hemvävi vadmalsblus å bomullsskjorta. Vi kund int ha mössa på huvua, de blev för varmt.</i>

Förutom det tunga föret får man ha i beaktande att skidorna och stavarna var betydligt längre och tyngre än dagens utrustning. Ett skidpar kunde väga 2-3 kilogram.

När det återstod ett par mil tog ”de tre”, Paava-Lasse, Länta och Ahrman en kortare rast. Apmut Ahrman hade med sig en liten brännvinsflaska som han tog fram för att ”bli kvick i bena”, som han uttryckte det. Med den vätskebrist som alla de tävlande led av, inklusive Ahrman, blev förstås konsekvenserna stora. <i>Men då gick de i bena så ja blev sömni å int orke alls nånting!</i>, vittnade han senare om.

Han tappade all kraft och blev tvungen att vila. Paava-Lasse och Länta åkte ensamma mot målet i Purkijaur. Därefter följdes de åt hela vägen i ett ursinnigt tempo trots att de hade 18-19 mil i benen. Dessvärre fick Länta problem med sin bindning endast någon kilometer från mål. Detta utnyttjade Paava-Lasse och vann med endast fem sekunder till godo. Efter mer än 220 kilometers åkning.

Om målgången vittnade Apmut Ahrman senare för pastor Grundström: <i>I Purkijaur fick vi gå in, å doktorn skåda på oss, å vi fick konjak. När vi hadd sutti en stund, kom en del efter, men dem var så utmattade, så dem kröp på fyra ben in i stuga, men doktorn laga dem; han smorde hela kroppen!</i>

Det har spekulerats och gått rykten genom åren, att Länta skulle ha givit segern till Paava-Lasse för att senare dela den gemensamma prissumman. Att de skulle ha haft en sådan överenskommelse finns det inga bekräftelser eller bevis för. De som kände Paava-Lasse och Länta menade att de var alltför hederliga för att ingå en sådan pakt.

Dagen efter var det middag i Jokkmokks rådhus där det hölls tal, delades ut priser, åts och skålades, och för första gången i Jokkmokks historia sköts det fyrverkeri. Därefter skidade de flesta hem till sig, skidturer på 5-6 mil och mer därtill. Apmut Ahrman till exempel, åkte hela 10 mil för att komma hem.

Efter Nordenskiöldsloppet tvivlade inte någon längre på de uppgifter Nordenskiöld lämnat om Paava-Lasses och Rassas skidfärd från Grönlandsexpeditionen året innan. Hans heder och vetenskapliga pondus var återupprättad. Arton fantastiska skidåkare hade gett honom rätt.

 

Källa:
Backman, Olle ”Nordenskiöldsloppet 1884 – historien om världens hårdaste skidtävling” (Nordenskiöld-Samfundet i Finland 2011)

Nordenskiöldsloppet på Samiska

Red Bull Nordenskiöldatjuojgos sjaddá ájllega 15.b.

Tjuojgos la värálda guhkemus tjuojgos 22 mijla guhka láhttujnis Burgávre, Huhttána ja Jåhkåmåhke gaskan.

Dåbdos histårjåjn 1884 jage rájes la aj akta åvdemus tjuojggusijs väráldinTjuojggusa histårjjå t doassat återstående 116 km Jåhkåmåhkkåj. Ålles mälggudahka l 220 km. organiseridum hámen.

Láhtto l vargga sämmilágásj gå 1884 jagásj láhtto ja manná unna Juleväno jávrij milta álgujn Burgávren. Dan maŋŋela tjuojggá bájkoj 104 km Huhttánij moattotjit ja tjuojggat bátsidis 116 km Jåhkåmåhkkåj. Ålles mälggudahka le 220 km.

Mälggudagá milta gávnnuji 18 jugos- ja biebbmosaje vattátjit oassálasstijda dárbulasj fámov ja juhkusav.

Tjuojggusa histårjjå

Polárraåtsådiddje Adolf Erik Nordenskiölda nuppát Ruodnáednamekspedisjåvnån 1883 guoradalájga guokta oassevállde, goappátja sáme Jåhkåmåhkedáfos, jiegŋakontinenta sisŋgep amás guovlojt. Duordda ja Rassa moattojga bájkoj 57 tijma duogen viehka vájbbasa. Gå diededijga lijga tjuojggam ålles 460 kilomehtera de Nordenskiölda sälldát ávvusij.

Máhttesmin de ittjij aktak jáhke majt lijga tjuojggam. Aneduváj máhtodibmen tjuojggat dav mälggudagáv nåv oanes ájgen. Duodastittjat dav de Nordenskiölda 1884 diededij tjuojggusav, Jåhkåmåhkes- Huhttánij máhttse, mälggudahka mij lij ålles 22 mijla.

Tjuojgos lij vuoratjismáno goalmát ja nälját biejve gaskan 1884, kloahkka 18.00 lågenangáktsa tjuojgge tjuojggajin. Tjuojggin idja biejve, váni oadek, ja káfas ja konjakas fámov oadtjun.

Duorda Bávva ”Báv-Lássi” vuojtij. Tjuojgaj 21 tijman ja 22 minuvtan. Sieldes buorre tjuojgos nievres dálke, nievres russtigij hárráj ja gå tjuojgge hähttujin ietja láhttov dahkat guoktalåkguokta mijla. Sábegij ma lidjin 210-300 sm guhke ja 8-12 sm gåbde ja dieddin bájkoj gålmmågierde ienebut gå dálásj gilpossabega.

Tjuojggusa maŋŋela ärroduvvin diedon Duorda Bávva Lássi ja ietjá tjuojgge gudi tjuojggusav tjadádin, stuorra tjuojggemielunin buorredagos. Valástallamhistårjå låsemus ja garrasamos gilbos lij.

Arrangör & organisation

Loppet arrangeras av Nordenskiöldsloppet AB och Red Bull i samarbete med Jokkmokks skidklubb JSK.

Red Bull Nordenskiöldsloppets arrangör Wolfgang Mehl

Red Bull Nordenskiöldsloppets arrangör Wolfgang Mehl

Att detta historiska skidlopp har kommit tillbaka till ursprunglig längd är ett initiativ från Wolfgang Mehl tillsammans med en organisation av eldsjälar. Med hans 25-åriga erfarenhet av att organisera stora evenemang och en bakgrund som en av de bästa 10-milslöparna i Österrike i slutet av 1990-talet ligger loppet i goda händer inför framtiden.

Wolfgang Mehl, CEO

Daniel Tynell, Sportchef

Lennart Larsson, Tävlingschef

Christian Rimpi, Lennart Nilsson & Lars-Gunnar Lundvall, Banchefer

Merja Tyrväinen, Organisationschef

Silva Herrmann, Tävlingssekreterare

Håkan Sundqvist, Ansvarig Jokkmokks SK